Napis na Bramie Krakowskiej jest cytatem z Nowego Testamentu. Umieszczony na wjeździe do historycznej, najstarszej części miasta kieruje naszą uwagę na przesłanie, które u zarania chrześcijaństwa nakazywało udzielanie pomocy innym.
„Gościnności nie zapominajcie; przez nią bowiem niektórzy, nie wiedząc o tym, aniołów gościli…” (Hbr 13,2)
Gościnności nie zapominajcie! – zwraca się do Hebrajczyków autor listu. To przesłanie, istotne kilkadziesiąt lat po narodzeniu Chrystusa, nie straciło na wadze także w czasach obecnych. Według Nowego Testamentu każdy człowiek potrzebujący pomocy jest wcieleniem Boga:
„Zaprawdę powiadam wam, cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych moich braci, mnie uczyniliście.” (Mt 25:40).
Bóg chrześcijan nagradza za miłosierdzie a gromi za nieudzielenie pomocy innemu człowiekowi. Dziś kryteria nagrody czy kary nie są już tak istotne. Także nie tylko religia wskazuje nam jak powinniśmy postępować moralnie. Przyjmowanie i goszczenie „obcego” powinno być jednym z fundamentalnych zasad naszego postępowania. Piotr Laszkiewicz napisał:
„Prawdziwa gościnność jest dobrowolna, niewymuszona, nie nastawiona na zysk i nie wynikająca z poczucia winy, hojna, gotowa wziąć odpowiedzialność i ponieść ewentualne koszty. Gościnność jest otwarta, dopuszczająca do wspólnoty, nie zna ludzi «drugiej kategorii» – obca jest jej logika zamkniętych twierdz, gett, kast i klubów wzajemnej adoracji”.
W praktyce jest to jedna z trudniejszych i wymagających dróg zmierzenia się z istotą naszego człowieczeństwa. W spotkaniu z „obcym” musimy pokonać strach i nieufność, zrezygnować z własnego egoizmu, nie spodziewając się nagrody za okazaną pomoc. Bądźmy gotowi!
Aniołowie z listu do Hebrajczyków opuszczają swoje ojczyzny pogrążone w wojnach i biedzie. Czekają na granicy…
__________
Krystyna Piotrowska, ur. 1949 w Zabrzu. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – Wydział Architektury Wnętrz (1966-1972), w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu – Wydział Grafiki i Malarstwa (1972-1975), w Grafikskolan Forum w Malmö (1985-1990).
Tworzy prace łączące fotografię, techniki graficzne i malarstwo. Jest autorką instalacji i wideo. Jej twórczości dotyka głównie tematu identyfikacji i pamięci.
W latach 2006-2012 roku była autorką i kuratorką wystawy „Projekt Próżna”, w 2014 kuratorką wystawy „Adoracja słodyczy” w Zachęcie, w 2017 wystawy „Złe kobiety” w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu. Wielokrotnie prowadziła warsztaty z grafiki na Summer Academy of Art w Salzburgu. Jej dzieła znajdują się w zbiorach, m.in.: MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej – Znaki Czasu, Muzeum Narodowe – Warszawa, Poznań, Wrocław; Muzeum Sztuki – Łodź, Victoria and Albert Museum w Londynie. Moderna Museet w Sztokholmie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Sapporo.